Usługi prawne

Czy za lot odwołany z powodu koronawirusa przysługuje odszkodowanie?

Wrzesień 11, 2020

Początek 2020 roku przyniósł globalną pandemię koronawirusa. Wiele krajów zamknęło swoje granice, a liczne branże, w tym także branża lotnicza musiało znacznie ograniczyć swoją działalność, czego efektem było odwołanie zdecydowanej większości lotów. Co jednak z pasażerami, którzy wykupili lot? Czy za lot odwołany z powodu koronawirusa przysługuje odszkodowanie? Jeśli chcieliby Państwo poznać odpowiedź na to pytanie, zachęcamy do zapoznania się z wpisem na naszym blogu.

Jakie przepisy regulują prawa pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej?

Prawa pasażerów linii lotniczych na terenie Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Rozporządzenie ma na celu wzmocnienie standardów ochrony pasażerów i szczegółowo określa przypadki, w których podróżni uprawnieni są do otrzymania odszkodowania. Nadzwyczajne okoliczności, a za takie należy uznać pandemię koronawirusa, są uzasadnioną podstawą do odmowy wypłacenia odszkodowania lotniczego. I właśnie na nadzwyczajne okoliczności często powołują się przewoźnicy, odmawiając wypłaty odszkodowania.

                                                                                      

Jakie prawa mają pasażerowie, którym odwołano loty z powodu koronawirusa?

Pasażerowie, którym odwołano lot z powodu koronawirusa, mają możliwość starania się o inne świadczenia, niż odszkodowanie lotnicze. Każdy, komu anulowano przelot, może domagać się:

  • Zwrotu kosztów biletu,
  • Lotu alternatywnego, jeśli loty są przekładane na inny termin,
  • Zwrotu w postaci vouchera na zakup nowego biletu.

Jeśli zdarzy się, że Państwa lot został odwołany z powodu koronawirusa, i utkniecie na lotnisku na czas dłuższy niż 2 godziny, linie lotnicze powinny zapewnić:

  • Napoje i posiłki,
  • Możliwość wykonania dwóch rozmów telefonicznych,
  • Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem z lotniska do hotelu,
  • Lot zastępczy do miejsca docelowego podróży.

Odszkodowanie przysługuje w przypadku braku otrzymania tego rodzaju pomocy. Przewoźnik zobowiązany jest do pokrycia wydatków niezbędnych w czasie oczekiwania na lot.

 

Jak dochodzić odszkodowań w związku z odwołaniem lotu?

Linie lotnicze często utrudniają pasażerom otrzymanie zwrotu pieniędzy za bilet i starają się narzucać inne rozwiązania, takie jak voucher czy zmiana terminu lotu. Jeśli czujecie się Państwo pokrzywdzeni przez linię lotniczą, zachęcamy do kontaktu z naszą kancelarią. Reprezentujemy pasażerów linii lotniczych w sprawach o odszkodowania za odwołane i opóźnione loty, a także za nieuzasadnioną odmowę wejścia na pokład. Nasi doświadczeni prawnicy chętnie odpowiedzą na Państwa pytania.

Wróć

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania

zapraszamy do kontaktu

Ultima Kancelria

ULTIMA Sp. z o.o.

Kancelaria prawno-rachunkowa

Kontakt